zaterdag 14 april 2018

(4) Los Quetzales NP en de Caribische kust

Om bij de Caribische kust te komen, moeten we een bergketen oversteken die dwars over Costa Rica loopt. Op deze bergketen hebben we een overnachting midden in het  Parque Nacional Los Quetzales in een tent. Het is een mooie route zo door de bergen maar we hebben totaal ander weer (mistig af en toe regen en een stuk kouder)

Van de eigenaar krijgen we een plu en zoeklicht mee (omdat er in de tent geen stroom is)
De tenten zijn op vlonders tegen de berg aan gebouwd en we hebben een mooi uitzicht over het dal.
Naast de tent hebben ze een grappige watervaldouche gemaakt (gelukkig wel met warm water) met grote geblindeerde ramen.

Omdat het regenachtig is doen we geen tour met gids maar verkennen wij zelf een wandeling

's avonds dineren bij het enige restaurant hier, waar we de keuze hebben uit één menu
Na een frisse nacht schijnt 's morgens weer de zon. En na een Costa Ricaans ontbijt rijden we naar Cahuita aan de Caribische zee. Onderweg even een bakkie doen, de koffie wordt vers aan je tafel gezet.

Onderweg zien we heel veel bananen plantages. Waar aan alle palmbomen een blauwe plastic zak hangt waar de bananen in groeien, dit is tegen de insecten en ze schijnen hierdoor sneller te groeien.

En onderweg ook heel veel (van die Amerikaanse) vrachtwagens voor de bananentransport van o.a Dole en Chiquitta

Aan de Caribische kust hebben de Costaricanen niet een Spaans maar Jamaicaans uiterlijk, en als we door de dorpjes langs de kust rijden horen we Reggae muziek.

We verblijven 2 nachten in Cahuita en worden welkom geheten door Walter. Hij is 69 en zou de broer van Bob Marley kunnen zijn. Hij leid ons rond door z'n erg mooie tuin en de lagoon die daar doorheen stroomt (alternatief zwembad), en laat tenslotte weten dat we zelf voor ontbijt moeten zorgen, want koken kan ik niet zegt hij lachend. Als je dorst heb pakken jullie zelf maar een biertje of fris het staat koud

De volgende dag maken we een Hike (van 10 km) door het National Park van Cahuita deels langs de kust. Onderweg komen we veel dieren tegen zoals de Luiaards (allemaal slapend hoog in de bomen), kapucijnapen, brulapen en wasberen, maar weer geen Toekans 😭

En onderweg nemen we een lekker duikje in de zee

Hierna gaan we alweer op weg naar ons laatste verblijf in Costa Rica (2 nachten) in Puerto Viejo. Ook een plaats aan de Caribische kust maar dichter bij de Panamese grens. Een leuk huisje in de Jungle.

Als we Marco de eigenaar vertellen over de Toekans die we nu na 2 weken nog steeds niet gezien, verteld ook hij dat er elke dag 2 soorten in z'n tuin zitten. Nou Marco dat verhaal vertelt iedereen maar dat geloven we niet meer...

Maar nog geen minuut later zien we 3 toekans in de boom boven ons.

Dit is de kleine Aracari Toekan, verteld Marco de grote zullen jullie morgen ochtend vroeg zien, en horen. En inderdaad 's morgens zien we hem hoog in de boom naast ons huisje.

Vandaag gaan we snorkelen bij Punta Uva, het mooiste strandje wat we tot nu toe gezien hebben in Costa Rica. Het is niet echt een mooi koraal rif, maar zien toch wel wat mooie visjes zwemmen.

Tegen de avond leveren we in het dorp onze huurauto in (totaal hebben we 1600km gereden), want morgenochtend worden we om 8 uur opgehaald en vertrekken we naar Panama.

's avonds lekker Spaans gegeten (keertje wat anders)