dinsdag 10 april 2018

(5) Bocas del Toro en Boquete

Jammer dat we afscheid moeten nemen van mooi Costa Rica, maar vandaag reizen we naar de Bocas del Toro eilanden in Panama. Dit doen we met een Shuttle dienst. Hun busje brengt ons eerst naar de grensovergang, en ze helpen je met alle grens formaliteiten. De grens zelf is een brug waar je overheen moet lopen

Een een volgend busje brengt ons naar een speedboot in Almirante, die ons naar het hoofdeiland brengt. Onderweg zien we een paar Dolfijnen We komen in de B&B van José en Maya, even buiten de stad. Met mooie tuin waar (daar gaat je nachtrust 😉) 2 families brulapen leven.

José heeft in z'n tuin een maquette van de eilanden gemaakt, waar hij ons uitlegt wat hier allemaal te doen en te zien is.

De volgende morgen willen we gaan snorkelen op een ander eiland. Na wat onderhandelen over de prijs met de Kapitein brengt hij ons eerst naar Hospital Point (een leuke snorkelplek vanaf een strandje)

En daarna zet hij ons af bij Redfrog beach (genoemd naar de bekende kleine rode kikkers die hier moeten zitten. Maar ze zijn waarschijnlijk zo klein dat wij ze niet zien).

Aan het eind van de middag staat El Kapitano ons al op te wachten om weer terug te varen.

Next day gaan we een Quad huren bij Skully het Piraten restaurant waar we gisteren hadden gegeten. De eigenaar ziet er echt uit als een Piraat inclusief houten been, een aardige oude Amerikaan.
Het noorden van het eiland bestaat alleen uit Jungle en strandjes, en daar zijn diverse routes gemaakt.

Nou we hebben alle routes gedaan, leuk maar soms wel heftig. Aan het eind wat schrammen en onder de modder. Zeker nadat we één keer muurvast met de assen in de modder vastzaten. Gelukkig hebben we een touw bij ons zodat een andere Quat je er uit kan trekken. Maar we waren die dag de enige in de jungle (ja dan komt het even aan op echte power 😌)

Onderweg kwamen we ook langs Starfisch Beach, genoemd naar de grote zee sterren (zo groot dat zelfs wij ze zagen)

En voor het eerst zien we een luiaard die niet slaapt boven in de boom. één keer in de 10 dagen komen ze namelijk even naar beneden om hun behoefte te doen (heel bijzonder dus haha).
Kijk eerst even naar deze foto en zoek de luiaard

Lastig hé 😉 hier even ingezoomd, met een BIG SMILE

Na 3 nachten nemen we weer de speedboot naar het vaste land om verder te reizen.

Ook Panama is een bananen land, zelfs een Chiquita containerboot

Eerst 4 uur (175km) met de streekbus naar David om een huurauto op te halen.
Bij het inladen van onze bagage onder in de bus, vraagt de man of we even $8,45 per rugzak willen afrekenen. "is dat niet een beetje veel ? dat is net zoveel als onze bustickets", na enig aarzelen is $1 ook goed. (Haha het was waarschijnlijk $0)

Daarna met de auto naar Boquete in de (cloudforrest) bergen

We zitten op 1700m dus lekker koel...
Boquette is een gezellig dorp. Er is veel te doen, (ook Zipline en Hangbrugroutes) maar we doen vandaag rustig aan en bezoeken een hotspring en doen wat sightseeing, en na afloop even kijken hoe de Panamese Steak smaakt

We boffen trouwens nog steeds met het weer afgelopen week regent het regelmatig maar gelukkig alleen 's nachts...